صفحات

۱۳۹۴ فروردین ۱۶, یکشنبه

اوباما:در صورت توافق نهایی لغو تحریم‌های ایران «تدریجی» خواهد بود


باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا در سخنرانی هفتگی خود تفاهم نامه با ایران را دستاورد تاریخی برای آمریکا و متحدان آن توصیف کرد.
به گزارش منابع خبری آقای اوباما روز شنبه گفت که اگر این تفاهم به توافق دائمی برسد و به طور کامل اجرا شود جمهوری اسلامی ایران را از دستیابی به سلاح هسته‌ای بازخواهد داشت.
او افزود: «در قبال محدود شدن فعالیت‌های هسته‌ای، تحریم‌های علیه ایران، به صورتی تدریجی لغو خواهد شد.»
رئیس جمهوری آمریکا همچنین گفت: «دنیای غرب در برابر ایران ۳ گزینه دارد: یا تأسیسات هسته ای ایران را بمباران کند، که در این صورت جنگ گسترده‌تری در خاورمیانه بروز خواهد کرد؛ یا میز مذاکرات را ترک و تحریم‌های بیشتری برقرار کند، که در این‌صورت ایران برنامه هسته‌ای خود را تسریع خواهد کرد؛ و گزینه سوم عقد همین پیمانی است که روز گذشته اعلام شد ، که ایران را به صورت صلح آمیز از دستیابی به سلاح هسته ای باز خواهد داشت.»
اوباما تاکید کرد: «من به عنوان فرمانده کل قوای آمریکا گزینه دیپلماتیک را برای رسیدن به یک پیمان جامع پذیرفته ام.»
ایران و گروه ۱+۵ شامگاه پنجشنبه ۳ آوریل به تفاهمنامه‌ای دست یافتند که در آن چارچوب توافق جامع هسته‌ای مشخص شده است.
دو طرف سه ماه زمان دارند بر سر جزئیات توافق جامع هسته‌ای مذاکره کنند تا سندی در این باره تهیه کنند.
در راستای این توافق، ایران فعالیت‌های اتمی خود را محدود می‌سازد تا تحریم‌هایی که به دلیل این فعالیت‌ها علیه‌اش اعمال شده، به تدریج لغو شود. غرب ایران را متهم به تلاش برای دستیابی به جنگ‌افزارهای اتمی می‌کند؛ اتهامی که تهران آن را رد کرده و بر صلح آمیز بودن فعالیت‌های هسته‌ای خود اصرار دارد.
آمریکا، بریتانیا، فرانسه، روسیه و چین پنج کشور عضو شورای امنیت سازمان ملل متحد به علاوه آلمان، گروه ۱+۵ را تشکیل می‌دهند.

هیچ نظری موجود نیست: