صفحات

۱۳۹۳ دی ۳۰, سه‌شنبه

با همدستی جانیان ایرانی ورئیس جمهور اراژانتین : دادستان آرژانتینی مامور رسیدگی به پرونده ایران به قتل رسید

روانش شاد که بخاطر حقیقت کشته شد 


مسئول قتل دادستان کسی جز رئیس جمهور ارژانتین نیست

جنازه آلبرتو نیسمان، دادستان آرژانتینی مامور رسیدگی به پرونده انفجار مرکز یهودیان شهر بوئنوس آیرس در سال ۱۹۹۴، که منجر به مرگ ۸۵ نفر شد، در حمام خانه‌اش پیدا شد. 

به گفته مقامات آرژانتینی، نیسمان رییس جمهوری آرژانتین، کریستینا فرناندز دوکریچنر، را متهم به سرپوش گذاشتن بر تحقیقات مربوط به این بمبگذاری کرده بود. 

به گزارش روزنامه بریتانیایی گاردین، نیسمان، که مامور رسیدگی به پرونده معروف به «آمیا» مربوط به انفجار مرکز یهودیان بوئنوس آیرس شده بود، هفته گذشته ادعا کرد که فرناندز «مشغول مذاکرات محرمانه با ایران از مسیرهای غیردیپلماتیک» است، تا با سرپوش گذاشتن بر اتهامات مقامات ایرانی متهم به دست داشتن در این انفجار، راه معامله گندم در مقابل نفت با ایران را هموار کند. 

روزنامه‌های آرژانتین روز دوشنبه خبر از مرگ نیسمان در آپارتمانش در محله «پوئرتو مادروی» بوئنوس آیرس دادند. او نیمه شب یکشنبه در حمام خانه‌اش مرده پیدا شد. 

ویویان فین، بازپرس آرژانتینی به خبرنگاران گفت: «دکتر نیسمان مرده است. ما مشغول بررسی علت مرگ او هستیم. در روزهای آینده و پس از کالبدشکافی علت مرگ مشخص خواهد شد. ما یک اسلحه نیز پیدا کرده‌ایم.» 

یک سیاستمدار آرژانتین گفت که نمایندگان مجلس روز دوشنبه به این موضوع رسیدگی خواهند کرد. نیسمان قرار بود که روز دوشنبه در یک جلسه غیرعلنی مجلس در باره اتهام خود علیه رییس جمهوری توضیح دهد. 

قاضی مامور رسیدگی به این پرونده هفته گذشته از نیسمان بخاطر «طرح تحقیقات خودسرانه و بدون مجوز قوه قضاییه» انتقاد کرده بود. 
سخنگوی دولت آرژانتین هم پیش از این گفته بود که اتهام‌های نیسمان علیه رییس جمهوری «احمقانه، پوچ، غیرمنطقی، غیرعقلانی، خنده دار و مغایر با قانون اساسی» است. 

دادگاههای آرژانتین دولت ایران را متهم به دست داشتن در انفجار سال ۱۹۹۴ کرده‌اند، اتهامی که دولت ایران آنرا تکذیب می‌کند. 

در سال ۲۰۱۳، فرناندز خواستار تشکیل «کمیسیون حقیقت یاب» دو کشور پیرامون حمله به مرکز یهودی شده بود. او در آن زمان گفت که این کمیسیون می‌تواند تحقیقات را مجددا به جریان بیاندازد، اما اسراییل و گروههای یهودی گفتند که این حرکت می‌تواند به فرایند تحقیقات جنایی این پرونده آسیب برساند. پس از آن موضوع تشکیل کمیسیون حقیقت یاب از سوی دادگاهی در آرژانتین رد شد. 

نیسمان ادعا کرده بود که این کمیسیون قصد داشته تا حکم بازداشت پلیس بین الملل در مورد ۵ ایرانی متهم در این پرونده را منقضی کند، و به این ترتیب روابط دو کشور را به حالت عادی برگرداند.

هیچ نظری موجود نیست: