ایران به طور علنی در روند تشکیل ائتلافی بین المللی برای جنگ علیه گروه تروریستی "داعش"  کارشکنی می کند. 

موضع گیری ایران در کنار مسکو و دمشق و در آستانه برگزاری کنفرانس بین المللی پاریس اعلام می شود. علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران روز شنبه 13 سپتامبر اعلام کرد، آمریکا به بهانه مبارزه با تروریسم به دنبال تداوم یک جانبه گرایی و نقض حاکمیت کشورها است. 

به گفته برخی کارشناسان، تهران و مسکو تلاش می کنند، کشورهای غربی و عربی را وادار به پذیرش رژیم بشار اسد کنند. اما کشورهای غربی و عربی بویژه سعودی به شدت با مشارکت رژیم اسد در جنگ علیه داعش مخالفند.

در کنفرانس پاریس که روز دوشنبه با حضور نمایندگانی از کشورهای شورای همکاری خلیج، مصر، ترکیه، برخی کشورهای اروپایی و آمریکا  برگزار خواهد شد، قرار است نقش هر کدام از کشورهای شرکت کننده در جنگ علیه داعش، تعیین و بررسی شود. 

در حالی که در این روزها از جده تا پاریس و از پایتخت های عربی شمال آفریقا تا واشینگتن همه برای تشکیل یک اتحاد بین المللی گسترده با هدف از بین بردن سازمان تروریستی داعش در عراق و سوریه و خاورمیانه تلاش می کنند، موضعگیری ایران درست برخلاف این روند بوده است.

در راستای این تلاش ها جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا برای شرکت در کنفرانس روز یکشنبه وارد پاریس شد.

به گزارش العربیه، یک منبع دیپلماتیک که نخواست نامش فاش شود، گفت که کنفرانس پاریس به پیشنهاد 20 کشور برگزار شده تا ایفای نقش هر کدام از کشورهای شرکت کننده در جنگ علیه داعش را به طور دقیق بررسی کند.

در همین حال وزیر خارجه آمریکا در چارچوب تلاش هایش برای ایجاد یک ائتلاف بین المللی گسترده، قبل از سفر به پاریس در قاهره با عبد الفتاح السیسی، رئیس جمهور مصر و سامح شکری وزیر امور خارجه این کشور ملاقات کرد.

وی پس از این ملاقات در یک کنفرانس مطبوعاتی با همتای مصری خود گفت: "مصر در خط مقدم مبارزه با تروریسم در خاورمیانه قرار دارد".

در چارچوب تلاش های بین المللی علیه تروریسم در خاورمیانه، تونی ابوت، نخست وزیر استرالیا نیز اعلام کرد، کشور متبوعش برای مشارکت فعالانه در این جنگ نیروی نظامی و جنگنده به عراق ارسال می کند.

تونی ابوت  گفت در پاسخ به درخواست رسمی ایالات متحده آمریکا، استرالیا 600 کارشناس و مشاور نظامی به عراق اعزام خواهد کرد تا در عملیات نظامی علیه داعش شرکت کنند.

موضعگیری ایران، روسیه و رژیم سوریه

به موازات تلاش های گسترده بین المللی برای ایجاد ائتلافی قوی برای از بین بردن داعش، ایران، روسیه و سوریه برای کارشکنی و سنگ اندازی در روند تشکیل این ائتلاف کمرهمت بسته و هر کدام به نوعی با چنین ائتلافی بر علیه داعش اعلام مخالفت کرده اند.

موضعگیری ایران از زبان دبیرکل شورای امنیت ملی علی شمخانی اعلام شد. دبیر کل شورای امنیت ملی با اعلام اینکه آمریکا به بهانه مبارزه با تروریسم به دنبال تداوم یک جانبه گرایی و نقض حاکمیت کشورها است، به طور تلویحی با تشکیل ائتلاف علیه داعش مخالفت کرد.

دبیر شورای عالی امنیت ملی گفت: "تلاش آمریکا برای ایجاد ائتلاف ضد تروریسم با همراهی برخی کشورهایی که خود از تامین کنندگان اصلی تروریست ها بوده اند مشکوک و غیر شفاف است. آمریکا به بهانه مبارزه با تروریسم به دنبال تداوم یک جانبه گرایی و نقض حاکمیت کشورها است."

به گزارش دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی، "علی شمخانی" در جلسه شورای عالی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم افزود: اقدام آمریکا در مسیر منحرف کردن افکار عمومی جهانی نسبت به نقش محوری این کشور و حامیان آن در ایجاد، تجهیز و توسعه گروه های تروریستی به بهانه سرنگونی حکومت قانونی سوریه است.

خانم بثینه شعبان مشاور سیاسی و رسانه ای بشار اسد ساعاتی پس از سخنرانی شمخانی با ابراز خرسندی از موضعگیری همپیمان خود ایران گفت: "استراتژی اوباما برای جنگ علیه داعش ضعیف و غیر واقعی است".

بثینه درعین حال از ابراز تمایل رژیم اسد برای مشارکت در جنگ علیه داعش خبر داد. از سوی دیگر رسانه های دولتی از زبان مسئولان سوری نقل کردند که ارتش اسد هر جنگنده ای که بدون اجازه وارد حریم هوایی این کشور شود، مورد هدف پدافند هوایی قرار خواهد داد. 

مسکو نیز در چارچوب تلاش برای تضعیف ائتلاف بین المللی علیه داعش در بیانیه ای وزارت امور خارجه خود اعلام کرد، حملات هوایی در سوریه و عراق بدون اجازه شورای امنیت یک عمل تجاوز کارانه و نقض قوانین بین المللی خواهد بود.