صفحات

۱۳۹۳ آبان ۲۴, شنبه

سیاست جدید اوباما: جنگ با داعش از راه سرنگونی اسد


روزنامه «کامر سانت» مقاله‌ای درباره اصرار ایالات متحده آمریکا بر سرنگونی نظام بشار اسد رئیس جمهوری سوریه همزمان با جنگ علیه گروه دولت اسلامی موسوم به داعش در عراق و سوریه منتشر کرد. 

شبکه خبری CNN هم در گزارشی بیان کرد که باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا، در سیاست‌های خود در خصوص سوریه بازنگری می‌کند و در عین حال بر ضرورت افزایش تلاش‌ها در جنگ علیه داعش، اصرار دارد. 

بنا بر این گزارش که برپایه برخی داده‌های اطلاعاتی استوار است، اوباما قصد دارد همزمان هم با داعش بجنگد و هم نظام اسد را سرنگون کند. 

به گفته منابع دیپلماتیک، دولت آمریکا به دلیل مشکلات پیش آمده در جنگ علیه گروه داعش، ناچار به بازنگری در سیاست‌های خود در قبال سوریه شده است. از این رو چندین جلسه در خصوص سوریه در کاخ سفید برگزار شد که ریاست یکی از آن‌ها را اوباما بر عهده داشت. 

مساله برکناری بشار اسد را واشینگتن پیش از تهدیدهای داعش برای آمریکا و غرب مطرح کرده بود. اما پس از آن‌که ابوبکر البغدادی رهبر داعش، نیت خود را برای برپایی «خلافت جهانی» اعلام کرد، جنگ با این گروه دو اولویت آمریکا و متحدانش قرار گرفت. 

از سوی دیگر، روند «دموکراتیزه کردن سوریه» به بنبست رسیده است. بشار اسد موفق شد سیطره خود را بر بخش‌های وسیعی از کشورش حفظ کند و در انتخابات ریاست جمهوری ماه ژوئن گذشته، بر ادعای مشروعیت خود تاکید کند. در مقابل، گروه‌های اسلامگرای تندرو، اپوزیسیون میانه‌رو را که واشنگتن بر آن شرطبندی می‌کرد، بسیار تضعیف کرد. ائتلاف بین‌المللی «دوستان سوریه» که هدفش سرنگونی نظام اسد بود نیز دیگر به ندرت تشکیل جلسه می‌دهد.

از این رو واشنگتن تصمیم گرفته است «دموکراتیزه کردن» سوریه را با صرفنظر از تهدیدهای داعش، بار دیکر مطرح کند. 

به گفته یکی از دیپلمات‌های آمریکایی «استراتژی تغییر نکرده است. اولویت البته از میان بردن داعش در عراق است و ما با همپیمانانمان به حملات هوایی علیه مواضع این گروه در سوریه ادامه می‌دهیم تا توانایی‌های جنگی‌اش را نابود کنیم. اما اسد همچنان آهنربایی باقی می‌ماند که تندروی را به سوریه می‌کشاند. از این رو باراک اوباما تاکید کرد که اسد مشروعیت خود را از دست داده است. از این رو علاوه بر تلاش برای سرنگونی اسد، با همپیمانان خود برای تقویت اپوزیسیون میانه رو ادامه می‌دهیم.»

هیچ نظری موجود نیست: