صفحات

۱۳۹۳ آبان ۱۴, چهارشنبه

ايران پذيرش 291 پیشنهاد بهبود وضعیت حقوق بشر را به تعويق انداخت


هیأت نمایندگی ایران در شورای ادواری حقوق بشر سازمان ملل متحد، روز سه‌شنبه 4 نوامبر ( 13 آبان) بحث پذيرش 291 پیشنهاد برای بهبود وضعیت حقوق بشررا به تعويق انداخت، و تصمیم‌گیری درباره پذیرش یا رد پیشنهادهای حقوق بشری 108 کشور جهان را به ماه مارس 2015 موکول کرد.

در نشست امسال بررسی ادواری حقوق بشر در ژنو که هر چهار سال و نیم یکبار برگزار می‌شود و از 31 اكتبر تا 4 نوامبر ادمه داشت، 108 کشور جهان، 291 پیشنهاد برای بهبود وضعیت حقوق بشر در ایران به هیات نمایندگی جمهوری اسلامی ارائه کردند و از تهران خواستند تا تعهد دهد که آن‌ها را اجرا خواهد کرد.

در روز 31 اکتبر سال جاری، در مقر شورای حقوق بشر در شهر ژنو هیئت نمایندگی ايران گزارش‌های خود را درباره وضعیت حقوق بشر در ایران ارائه داد و سپس نمایندگان کشورهای مختلف حاضر در نشست، توصیه‌های دولت خود را با توجه به گزارش جمهوری اسلامی ایران، گزارش کمیساریای عالی حقوق بشر و گزارش سازمان‌های غیردولتی، «برای بهبود وضعیت حقوق بشر در ایران»، مطرح کردند.

موارد نقض حقوق بشر، وضعیت زندانیان سیاسی، اقلیت های قومي و مذهبی، به ویژه اقلیت های بهایی و مسیحی، افزايش اعدامها، نحوه محاكمات اعمال مجازات مرگ، نقض کنوانسیون بین المللی علیه شکنجه، و همچنین آزادی مطبوعات از جمله مواردی بود که در نشست ادوارى حقوق بشر درباره وضعيت حقوق بشر در ايران مورد بررسی قرار گرفت.

در چند روز اخیر، نمایندگان سه کشور آرژانتین، فیلیپین و رومانی، پیشنهادات کشورهای حاضر در نشست را گردآوری و گروه‌بندی کردند. آنان علاوه بر این روز سه شنبه 4 نوامبر این توصیه‌ها را با هیئت نمایندگی جمهوری اسلامی ایران به بحث گذاشتند. اما ایران تصمیم‌گیری پیرامون پذیرش یا عدم پذیرش پیشنهادات 108 کشور برای بهبود وضعیت حقوق بشر در این کشور را به تعویق انداخته است.

تقريبا همه کشورهای عضو سازمان ملل درباره بهبود وضعیت حقوق بشر در ایران پیشنهادهایی دادند. لازم به ذكر است كه در بررسی ادواری وضعیت حقوق بشر، همه کشورها موظفند هر چهار سال یک بار گزارشی درباره وضعیت حقوق بشر خود به جامعه جهانی ارائه کنند و در یک جلسه، که در مقر شورای حقوق بشر سازمان ملل برگزار می‌شود، تمامی کشورهای دیگر، در زمینه‌های مختلف، توصیه‌هایی به کشور تحت بررسی ارائه می‌دهند. کشور تحت بررسی، در نهایت، اعلام خواهد کرد کدام توصیه ها را می‌پذیرد و کدام را رد می‌کند. پذیرش توصیه‌ها به این معناست که آن کشور، موظف است در چهارسال آینده، آنها را اجرایی کند.

پیشنهادهای ارائه شده از سوی 108 کشور جهان به ایران موارد متعددی دارد، که از جمله آن‌ها می‌توان به «لغو اعدام کودکان، لغو مجازات همجنسگرایان، لغو مجازات سنگسار، آزادی اینترنت، رفع سانسور مطبوعات و گسترش آزادی بیان» اشاره کرد.

همچنين " بهبود وضعیت زنان ، توجه به حقوق زندانیان و بهبود وضعیت آنان، قطع اعترافات اجباری به مثابه شکنجه زندانی، آزادی تجمع، آزادی زندانیان سیاسی، آزادی اقلیت‌های قومى و مذهبی زندانی چون بهاییان، مبارزه با خشونت خانگی و جنسی و آزادی روزنامه‌نگاران زندانی» از دیگر پیشنهادهایی است که کشورهای عضو شورای ادواری حقوق بشر خواستار اجرای آن‌ها توسط دولت ايران شده‌اند.

هیچ نظری موجود نیست: