صفحات

۱۳۹۳ مهر ۲۸, دوشنبه

واشنگتن پست: فشار بر رژیم ایران با اهرم نفت




سیدعلی نفتی

روزنامه اعتماد: نگرانی‌هایی که اکنون در میان سطوح سیاستگذاران و تصمیم‌گیران اقتصادی کشور در خصوص کاهش قیمت
 نفت وجود دارد آنقدر شدید است که حتی افزایش چند سنتی قیمت نفت توانسته است تیتر برجسته خبر یک سایت خبری نفت شود.
روزنامه لس آنجلس تایمز در گزارشی با اشاره به کاهش قیمت نفت نوشت که این امر ممکن است به تضعیف استراتژی رژیم ایران در مذاکرات بین‌المللی بیانجامد.
روزنامه واشنگتن پست نیز نوشت: باید با تداوم کاهش قیمت نفت، به رژیم ایران و روسیه فشار وارد کرد

به گزارش فارس، واشنگتن‌پست در سرمقاله امروز خود در اظهارنظری خصمانه عنوان کرده است که باید تلاش کرد تا روند نزولی قیمت نفت در بازار های جهانی ادامه یابد تا از این طریق بر رژیم ایران و روسیه فشار وارد شود.

این روزنامه با بیان اینکه کاهش مداوم قیمت نفت می‌تواند رژیم ملاها و پوتین را تحت فشار قرار دهد، نوشته است: سیاست خارجی شدیدا ضدآمریکایی تهران و مسکو در سال‌های اخیر، تا حد زیادی با درآمد رو به رشد نفت تغذیه شده است.

واشنگتن‌پست با اشاره به مولفه ضدآمریکایی بودن رژیم ایران و روسیه نوشته است: کاهش قیمت‌ نفت می‌تواند با اثر ناشی از تحریم‌های بین‌المللی علیه تهران و مسکو تلفیق شود.
این روزنامه سپس با تشریح وضعیت اقتصادی جمهوری اسلامی و روسیه آورده است: اراده و توان تهران و مسکو برای چالش با ایالات متحده و نظم پس از جنگ سرد با افزایش مداوم قیمت نفت از آغاز قرن به صورت مداوم بالا رفته است. اگر این کاهش برای مدتی ادامه پیدا کند، که امری امکان‌پذیر هم به نظر می‌رسد، عواید ژئوپلیتیکی حاصل از آن، حتی می‌تواند از منافع مادی مصرف‌کنندگان (در غرب) هم بیشتر باشد.
سرمقاله واشنگتن‌پست که به وضوح تلاش آمریکا برای آغاز جنگ نفتی را آشکار می‌کند، تائیدی است بر تحلیل‌های روزهای اخیر مبنی بر اینکه عربستان با همراهی آمریکا برای پیشبرد اهداف سیاسی خود، سعی در استفاده از اهرم نفت با هدف فشار بر حکومت ایران و روسیه را دارند.

هیچ نظری موجود نیست: