صفحات

۱۳۹۳ آبان ۲, جمعه

اردوغان: جهان برای کشتار هزاران سوری سکوت کرد اما برای کوبانی جنجال آفرید


رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه طی سخنانی که در جمع شماری از دانشجویان دانشگاه لیتونی ایراد کرد، اظهار داشت، جهان تاکنون نسبت به کشتار 300 هزار سوری ساکت مانده اما برای کوبانی جنجال آفریده است. 

وی در ادامه خطاب به کشورهای اروپایی گفت:"همدردی با کوبانی خوب است، اما هنگامی که شهرهای درعا، ادلب، حمص و حماه با آتش بمب های اسد می سوخت، شما کجا بودید؟ باز هم خوب است که جهان برای ایجاد ائتلاف علیه داعش با سازمانی خونخوار و تروریستی مثل «پ. ک.ک» هم پیمان می شود، اما وقتی که این گروه تروریستی (پ.ک.ک) 40 هزار نفر از مردم کشورم را کشت، شما کجا بودید، چرا چیزی نگفتید؟".

اردوغان این سخنان را در جمع دانشجویان و دانشگاهیان دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه لتونی، در ریگا، پایتخت این کشور ایراد می کرد.

اردوغان با اشاره بر اهمیت روابط کشورش با لیتونی اظهار داشت که حجم تبادل تجاری بین ترکیه و لتونی به 323 میلیون دلار رسیده است اما با این حال ترکیه مایل است که حجم تجاری با لیتونی را به یک میلیارد دلار برساند.

"مسئله اصلی غربی ها در سوریه و عراق نفت است نه انسان"

اردوغان با انتقاد از نحوه برخورد کشورهای اروپایی با پناهندگان سوری، گفت: "تعداد افرادی که از سوریه و عراق به اروپا پناه برده اند از مرز 130 هزار نفر تجاوز نمی کند . من از اروپایی ها می پرسم، چرا برغم داشتن همه امکانات، پناهندگان سوری را نمی پذیرند؟ جواب دادن به این سوال برای اروپایی ها و غربی ها کمی سخت به نظر می آید. ما یک میلیون و نیم پناهنده سوری در خاک خود جای داده ایم. آیا سیاست غرب در قبال سوری ها، سیاست یک بام و دوهوا نیست؟ ".

اردوغان از نحوه برخورد جامعه بین المللی با تحولات سوریه و عراق انتقاد کرد و افزود: " سازمان ملل متحد، اتحادیه اروپا و یا هر نهاد بین المللی دیگری، در برابر تبعیض فرقه ای و قومی که حکومت بغداد در عراق اعمال می کرد هیچ واکنشی نشان ندادند. همانطور که در قبال فاجعه ای که در سوریه جریان داشته و دارد هیچ عکس العملی نشان نداده است.  فاجعه ای که در آن 300 هزار نفر کشته، و هفت میلیون نفر دیگر مجبور به ترک خانه های خود شده اند".

اردوغان افزود:"وقتی گروه داعش به خطری برای چاه های نفت در سوریه و عراق تبدیل شد، ناگهان غربی ها متوجه فاجعه ای شدند که این دو کشور با آن رو به رو است . بنابرین برای آنها انسان سوری یا عراقی اهمیت ندارد، بلکه مهم نفت است".

اردوغان در پایان گفت:" راه حل مشکلات جاری در افغانستان، عراق، سوریه، فلسطین، مصر، اوکراین و یمن در اتخاذ مواضع انسانی، عادلانه، و دموکراتیک نهفته است. سکوت غرب در مورد واقعیت های دردناک خاورمیانه، وجدان انسانیت را عذاب می دهد".

هیچ نظری موجود نیست: