صفحات

۱۳۹۳ مهر ۲۵, جمعه

شبه نظامیان وابسته به ایران در سوریه و ماموریت آنها



در سوریه، چندین گروه شبه نظامی وابسته به ایران در کنار ارتش و نیروهای امنیتی هوادار اسد می جنگند. برخی سایت های ایرانی فاش کرده اند که این کشور نه تنها نیرو به سوریه فرستاده بلکه جنگجویانی از هزاره افغانستان را در قبال دریافت حقوق به این کشور ارسال کرده است.
از بارزترین نیروی نظامی وابسته به ایران در سوریه «سپاه پاسداران» است که در سال 2013 به کشته شدن چند تن از اعضای خود در در دفاع از اسد اعتراف کرده و برای آنها مراسم تشییع جنازه رسمی برگزار کرده است. روز گذشته نیز جبار دریساوی یکی از فرماندهان سپاه پاسداران ایران که در سوریه کشته شده، جنازه اش با حضور مقام های دولتی و نظامی در شهر اهواز تشییع شد.
در نیمه سال 2012 تیپ «ابو الفضل العباس»، یک گروه شبه نظامی عراقی وابسته به ایران در صحنه جنگ سوریه ظاهر شد. این گروه را شخصی موسوم به ابو هاجر که یک شهروند عراقی است رهبری می کند. جنگجویان آن را نیز شبه نظامیانی از عراق و سوریه تشکیل می دهند.
در این گروه همچنین جنگجویانی از لبنان و برخی کشورهای آسیایی از جمله پاکستان که شمار آنها به 4800 نفر می رسد، حضور دارند.
از دیگر گروههای شبه نظامی که به فرمان ایران وارد سوریه شده اند، نیروی «محمد باقر الصدر» وابسته به سازمان عراقی «بدر» نزدیک به ایران است. این گروه در شهرک حضرت زینب و مناطقی در جنوب دمشق در حال جنگ با مخالفان رژیم سوریه است.
عناصر تیپ «محمد باقر الصدر» همچنین در غوطه شرقی و بلوار فردگاه دمشق حضور دارند. از ویژگی های مهم این گروه، استفاده از سلاح های پیشرفته در مقایسه با دیگر گروه های وابسته به ایران در سوریه است. بر اساس این گزارش جنگجویان بدر زیر نظر سپاه پاسداران آموزش نظامی دیده اند. هم اکنون شمار آنها در سوریه بين 1500- 2000 جنگجو بر آورده می شود.
«کتائب القدس» نیز دیگر تشکیلات نظامی وابسته به لشکر قدس سپاه پاسداران است. این گروه را قاسم سلیمانی هدایت می کند. شمار آنها در حدود 1200 جنگجو است و ماموریت اصلی آنها حفاظت از جان بشار اسد و خانواده وی است.
از دیگر شبه نظامیان وابسته به لشکر قدس در سوریه گروه « طلائع الخراسانی» (پیشگامان خراسانی) است . این گروه از شبه نظامیانی عراقی و سوری تشکیل شده است . ماموریت « طلائع الخراسانی» که شمار اعضای آن بالغ بر 600 نفر است، محافظت از فردوگاه بین المللی دمشق است. 

هیچ نظری موجود نیست: