صفحات

۱۳۹۳ مرداد ۲۱, سه‌شنبه

نوری مالکی حمایت ایران را از دست داد


علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران اعلام کرد که جمهوری اسلامی ایران از روند قانونی طی شده در خصوص انتخاب نخست‌وزیر جدید عراق حمایت می‌کند.
به گزارش خبرگزاری فارس، علی شمخانی نماینده خامنه ای و دبیر شورای عالی امنیت ملی روز سه شنبه 12 آگوست 2014 در همایش سالانه سفرا و روسای نمایندگی‌های خارجی جمهوری اسلامی ایران گفت: "جمهوری اسلامی ایران از روند قانونی طی شده در خصوص انتخاب نخست‌وزیر جدید عراق حمایت می‌کند."
وی افزود: "چارچوب‌های قانونی پیش بینی شده در قانون اساسی عراق به عنوان میثاق ملی مبنای انتخاب نخست‌وزیر توسط فراکسیون اکثریت در پارلمان ملی عراق است."
شمخانی با دعوت از همه گروه‌ها و ائتلاف‌های عراق به اتحاد و رعایت چارچوب‌های وحدت ملی به منظور حفظ منافع ملی و در نظر گرفتن حاکمیت قانون، توجه آنها به شرایط حساس کشور عراق به منظور مقابله با تهدیدات خارجی را خواستار شد.

شمخانی ماه گذشته نیز در سفر به عراق با آیت الله سیستانی و نوری مالکی دیدار کرده، و در باره راههای حل بحران این کشور به رایزنی پرداخته بود. 

در همین ارتباط شمخانی و حسین دهقان، وزیر دفاع ایران، روز دوشنبه در مجلس حضور یافتند و در باره وضعیت عراق گزارشی به مجلس ارائه کردند. 

روز گذشته فواد معصوم، رييس جمهوری عراق، با انتخاب حیدر عبادی به 8 سال نخست وزیری نوری مالکی در این کشور پایان داد.

حیدر عبادی، که خود عضو حزب الدعوه به رهبری نوری مالکی است، بعد از سقوط صدام در دولت انتقالی عراق وزیر ارتباطات شد. او در سال ۲۰۰۶ میلادی نماینده مجلس شد و قبل از رسیدن به کرسی معاونت رئیس مجلس، ریاست کمیسیون اقتصادی را بر عهده داشت.

مالکی این انتخاب عبادی به نخست وزیری عراق را خلاف قانون اساسی کشورش توصیف کرده است.

هیچ نظری موجود نیست: