صفحات

۱۳۹۳ مرداد ۲۶, یکشنبه

نیروهای پیشمرگه کنترل سد موصل را از داعش باز پس گرفتند

فواد حسین رئیس دیوان اقلیم کردستان عراق اعلام کرد که نیروهای نظامی این اقلیم موسوم به پیشمرگه، مناطق اطراف سد موصل را از نیروهای داعش باز پس گرفتند و از لحاظ نظامی سد اکنون در کنترل نیروهای پیشمرگه است.
فواد حسین که با شبکه الحدث گفت و گو کرده، افزود که دروازه های سد توسط شبه نظامین داعش بمب گذاری شده است برای همین پیشروی به این منطقه با کندی صورت می گیرد. 

این دستاورد، پس از پیشروی های دو روز اخیر نیروهای پیشمرگه که از پشتیبانی نیروی هوایی آمریکا برخورداراند، حاصل شده است. 

پیش از این شبکه خبر روداو به نقل از یک مسئول نظامی کرد گزارش داده بود که «به کمک هواپیماهای نظامی آمریکا، نیروهای پیشمرگه صبح امروز حمله گسترده ای آغاز کردند که طی آن، دو شهر تلسقف و رساله را باز پس گرفتند و هم اینک به سمت سد موصل در حال حرکت هستند.»

بنا بر این گزارش، شبه نظامیان داعش با پیشروی نیروهای پیشمرگه، از برخی مناطق عقب نشینی کردند «اما با توجه به مین گذاری مناطق توسط داعش، حرکت نیروهای ما به کندی پیش می رود.»

او همچنین بر ادامه حرکت به سمت دو شهر زمار و سنجار تاکید کرد. 

این سخنان مسئول نظامی کرد در حالی مطرح می شود که روز شنبه جبار یاور سخنگوی وزارت پیشمرگه گفته بود که نیروهای نظامی کردستان در هیچ عملیاتی برای باز پس گیری سد موصل از نیروهای داعش، شرکت نکرده اند. 

کاوه مختاری از افسران نظامی عالیرتبه کردستان عراق هم به خبرگزاری فرانسه گفته است: «نیروهای پیشمرگه پیشروی خود را به سمت سد موصل که داعش هفته پیش آن را تصرف کرده بود، ادامه می دهند. اما به دلیل مین گذاری زمین توسط داعش، این پیشروی با کندی صورت می گیرد.»

ارتش آمریکا پیش از این اعلام کرده بود که هواپیماهای نظامی اش، 9 حمله هوایی در نزدیکی اربیل پایتخت اقلیم کردستان و سد موصل انجام داده اند. 

عبد الرحمن کورینی از فرماندهان نیروهای پیشمرگه صبح شنبه اعلام کرده بود: «نیروهای پیشمرگه کرد با پشیتبانی نیروی هوایی آمریکا، کنترل بخش شرقی سد را باز پس گرفتند.»

او افزوده بود: «شماری از نیروهای داعش را کشتیم و همچنان در حال پیشروی هستیم. انتظار داریم طی چند ساعت خبرهای خوشحال کننده ای اعلام کنیم.»

نیروهای پیشمرگه هفتم اوت، کنترل سد موصل را در حمله پیشمرگه از دست دادند. 

گروه داعش در هفته های اخیر موفق شده مناطق وسیعی از شمال عراق را به کنترل خود در آورد. این گروه در مناطق تحت تصرف خود در عراق و سوریه، برپایی خلافت اسلامی اعلام کرده است. 

سد موصل در سال 1983 بر روی رود دجله احداث شده است. این سد بزرگترین سد عراق به شمار می آید که حدود 50 کیلومتر در شمال شهر موصل واقع است. نیروگاه اصلی تولید برق در استان نینوا و مناطق شمال عراق، بر روی این سد قرار دارد. سد موصل منبع اصلی آب برای زمین های کشاورزی پهناور استان نینوا نیز هست. 

در سال 2007 رایان کروکر سفیر آمریکا و ژنرال دیوید پترائوس فرمانده نیروهای آمریکایی در عراق در نامه ای به نوری مالکی نخست وزیر وقت این کشور، نسبت به انهدام سد موصل هشدار داده و خاطرنشان کردند که این حادثه می تواند مناطق وسیعی در اطراف رود دجله را زیر آب ببرد. 

هیچ نظری موجود نیست: