صفحات

۱۳۹۳ مرداد ۲۸, سه‌شنبه

جنگ از سر گرفته شد.. 35 حمله هوایی اسرائیل به غزه

بنبست در مذاکرات آتش بس میان اسرائیل و فلسطینی ها، به از سر گیری حملات نظامی دو طرف علیه یکدیگر انجامید به گونه ای که جنگنده های اسرائیل بعد از ظهر تا نیمه شب سه شنبه 19 اوت، دستکم 35 بار نوار غزه را بمباران کردند. یک زن و یک نوزاد طی این حملات کشته شدند. 

در مقابل حماس شلیک چند موشک به بیت المقدس را بر عهده گفت که دو موشک توسط سامانه دفاع موشکی گنبد آهنین منهدم شدند. 

ماجرا از آن جا آغاز شد که اسرائیل اعلام کرد فعالان فلسطینی روز سه شنبه، آتش بس را نقض کرده و به سمت اسرائیل اقدام به شلیک موشک کردند. 

به گزارش خبرگزاری رویترز، ارتش اسرائیل اعلام کرد که سه موشک از غزه به نزدیکی شهر بئر السبع در جنوب غزه شلیک شد. این رویداد حدود هشت ساعت پیش از پایان موعده آتش بس میان دو طرف روی داد. دو موشک دیگر که به شهرک نیتوفویوت شلیک شده بودند، توسط سامانه دفاع موشکی گنبد آهنین، منهدم شدند. 

هیچ طرف فلسطینی شلیک این موشک ها را بر عهده نگرفت. سامی ابو زهری سخنگوی حماس گفت که هیچ چیز از شلیک موشک ها نمی داند. 

مارک ریگیف سخنگوی بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل هم گفت: «شلیک موشک نقض خطرناک و مستقیم آتش بس بود.»

یک سخنگوی نظامی اسرائیل هم گفت: «در پاسخ به شلیک موشک، مواضع تروریست ها در بخش های مختلفی از غزه مورد حمله قرار گرفت.»

شاهدان عینی می گویند که جنگنده های اسرائیل، دستکم 35 بار نوار غزه را بمباران کردند. در این حملات دو نفر که یکی زن و دیگری نوزاد است کشته و بیش از 10 تن دیگر زخمی شدند. 

حملات اسرائیل به موجی از مهاجرت ده ها خانواده فلسطینی انجامید. این خانواده ها از حملات سابق فرار کرده بودند و پس از آغاز آتش بس، بازگشته بودند. 

با دستور نتانیاهو، هیئت نمایندگی اسرائیل در مذاکرات غیر مستقیم با فلسطینی ها در قاهره که با میانجی گری مصر در حال انجام بود، به تل آویو برگشت. 

اسرائیل بارها گفته بود که در سایه شلیک موشک از نوار غزه، مذاکره نخواهد کرد. میانجی گران مصری بسیار تلاش کردند دو طرف اسرائیلی و فلسطینی را به توافقی متقاعد کنند که به حدود 5 هفته جنگ پایان دهد. 

فلسطینی ها خواهان پایان محاصره نوار غزه، آزادی اسرای فلسطینی از زندان های اسرائیل و دادن اجازه به صیادان فلسطینی برای ماهیگیری در بنادر غزه هستند. 

در مقابل اسرائیل خواستار خلع سلاح گروه های فلسطینی. 

وزارت بهداشت فلسطین اعلام کرده در نتیجه جنگ اخیر در نوار غزه، دستکم 2016 فلسطینی کشته شدند که اکثر آن ها غیر نظامی هستند. 
در مقابل 64 سرباز اسرائیلی توسط شبه نظامیان فلسطینی کشته شدند.

پیش از سرگیری درگیری ها، عزام الاحمد از رهبران برجسته گروه فتح و عضو هیئت مذاکره کننده فلسطینی در قاهره، گفته بود: «به دلیل بهانه گیری های اسرائیل هیچ پیشرفتی در مذاکرات حاصل نشده است.»

شامگاه دو شنبه اسرائیل و فلسطینی ها بر سر تمدید یک روزه آتش بس به توافق رسیده بودند. این توافق ساعاتی پیش از پایان آتش بس پنج روزه ای حاصل شده بود که پیش از آن دو طرف بر سر آن توافق کرده بودند. 
 

هیچ نظری موجود نیست: